متن پیشرو، مختصری از مدخل پایاننامهام در دانشگاه پادوآست. اخیرا آن را برای استادم فرستادم و منتظر پاسخش هستم! هرچند که دانشگاه درونمایههای چپ دارد اما نمیدانم چقدر به مزاج اساتید دانشکده اقتصاد خوش بیاید. “Partout où il y a colonisation, il y a résistance.” Frantz Fanon استعمارگر، استعمار
یک سالی میشود که جلای وطن کردهام. قبل از پرواز، دمدمههای صبح بود که در آخرین یادداشتم در ایران، با ترس یا شاید با عدم اطمینانی نوشتم که: «من نمیروم که بروم». الآن که آن متن را میخوانم، انگار که میخواستم با خودم اتمامحجت کرده باشم و از خودم قول بگیرم، انگار که به برگشتن خودم مطمئن نباشم؛ بگذر
برای مغزهای استعمارزده، گفتوگویی در کلاس دانشکده جلسهی اول، نیمساعت دیر آمد سر کلاس. نیامده اسم و ملیت همه را پرسید و با این سوال درسش را شروع کرد: «چرا اروپا پیشرفت کرد و خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی نه؟». موقع پرسیدن این سوال هم انگار که مخاطبش ما، کلهسیاههای کلاس، باشیم، صورتش را سمت ما